مقدمه و تعاریف
سطوح برنامهریزی
برنامهریزی راهبردی
- تعریف: تلاش ساختاریافته برای تولید تصمیمات پایه و عملیات متناظر با آن که چیستی و چرایی فعالیتهای سازمان را شکل میدهد 1
- شامل ماموریتها و اهداف کلی سازمان است
- طولانی مدت (۳ تا ۵ سال) هستند
- فرمولاسیون کلی انجام ماموریتهای سازمان و مسیر رسیدن به هدف
- برنامهریزی راهبردی معادل سازماندهی یک رویداد بلند مدت در زمان محدود است. مانند سازماندهی پروژه ساخت
برنامهریزی عملیاتی
- در مقایسه با برنامه راهبردی، برنامه عملیاتی میان مدت یا کوتاه مدت است (بازه چند روز، چند هفته یا چند ماه)
- هدف از برنامهریزی عملیاتی تدوین جزییات راهبردی برای رسیدن به اهداف خرد (کوتاه مدت) است
- برنامه زمانی پروژه ساخت، یک نمونه از برنامه عملیاتی است که در آن وظایف افراد و زمان شروع و پایان فعالیتها مشخص میشود
برنامهریزی هماهنگی
- هدف از برنامهریزی هماهنگی، تدوین سیاستها، رویهها، قواعد، تاکتیکهایی است که برنامه راهبردی را به برنامه عملیاتی مرتبط میکند
- برنامه مدیریت ریسک و برنامه مدیریت کیفیت نمونههای برنامهریزی هماهنگی هستند
افعال مدیریتی
هر فعل مدیریتی شامل یک یا ترکیبی از افعال زیر است:
- سازماندهی
- برنامهریزی
- کنترل
- راهبری/هدایت
- برنامهریزی فرایند: پیشبینی خروجی سیستم (غیر قطعی و ناشناخته) با جمعآوری داده (واقعی و غیرواقعی مانند حدس و گمان و ...)
- برنامهریزی سنگ بنای کنترل است
- اگر قرار نیست فرایند را کنترل کنیم، برنامهریزی معنی ندارد
- کنترل باید پویا و منظم باشد
- کنترل شرایط داخلی و خارجی مانند تغییرات در ورودیها و خروجیها از جمله منابع، مبالغ و ...
- کنترل شرایط خارجی و محیطی مانند تغییرات اقتصادی، راهبرد رقبا و ...
- هدف از برنامهریزی تنظیم خروجیها با اهداف خرد و کلان سازمان/پروژه است
اهداف پروژههای ساخت
- زمان
- بودجه/هزینه
- کیفیت
- ایمنی
گامهای اصلی برنامهریزی
- تعیین اهداف
- پیشبینی
- تعیین منابع
- سیاستگذاری
- پلنهای جایگزین
- تدوین قواعد و رویهها
- بودجهبندی
- زمانبندی
- تدوین استانداردها
تعیین اهداف
- ممکن است مبهم و گیج کننده باشد
- بهترین شاخص برای تعیین هدف اینست که ببینیم مشتری برای چه چیزی به ما پول میدهد
- تعیین اهداف بهتر است علاوه بر بالا به پایین بصورت پایین به بالا نیز انجام شود
- مدیران بالادست از اهداف و استراتژیهای کلان سازمان اطلاع دارند
- مدیران پایین دست از خروجیها و چالشهای فرایندی اطلاع دارند
پیشبینی
- تخمین رویدادهای قابل کنترل و غیرقابل کنترل
- شناسایی فرصتها
- شناسایی تهدیدها
- ارزیابی سیستماتیک شرایط پیش رو
- اقتصادی
- سیاسی
- اجتماعی
- تقاضای بازار
- عرضه رقبا
- تغییرات جمعیتی و ...
- پیشبینی ذاتا اشتباه است (پیشبینی فقط یک پیشبینی است و فرض صحیح بودن آن درست نیست)
- باید دائما و منظما مورد ارزیابی قرار گیرد و اصلاح شود
سیاستگذاری
- یک مسیر عریض برای عوامل سازمان ایجاد میکند که آنها را به اهداف سازمان میرساند
- سیاستهای سازمان، راهنمای فکری عوامل سازمان هستند
- مانند
- سیاست استخدام
- سیاست تنبیه و پاداش
- سیاست ارتقای پرسنل
- سیاستهای داخلی گاها تحت تاثیر سیاستهای خارجی (شرایط محیطی) قرار میگیرند
تدوین قواعد و رویهها
- رویهها: گامهای منطقی برای تصمیمگیری
- قواعد: شرایط خاص رویهها را مشخص میکند
بطور مثال در فرایند واگذاری پروژه:
- سیاست: برگزاری مناقصه
- رویه: شرح فرایند مناقصه عمومی
- قواعد: حداقل سه شرکت باید در مناقصه شرکت کنند
بودجهبندی
- تخمین منابع مورد نیاز برای رسیدن به هدف
- پول
- ماشینآلات
- تجهیزات
- زمان
- نفرساعت کارگر
- مصالح و ...
- بودجهبندی یک فعل مدیریتی ترکیبی از برنامهریزی و کنترل است
- برای ارزیابی اثربخشی، اطلاع دقیق از محل و مقدار منابع مصرفی ضروری است. بنابراین یکی از کاربردهای اصلی بودجهبندی، ارزیابی اثربخشی2 است
زمانبندی
- همه فعالیتهای این مقال، مقید به زمان هستند
- تاخیر در تکمیل پروژههای ساختمانی اثرات مالی دارد
تدوین استانداردها
- استانداردها شاخصهای ارزیابی پیشرفت و کارایی پروژه هستند
استقرار برنامه
- کارایی هر برنامهای در گرو میزان تعهد عوامل مستقر کننده برنامه است
- بنابراین اولین و مهمترین قدم در استقرار یک برنامه، جلب مشارکت و تعهد عوامل است
ابزارها و تکنیکهای برنامهریزی
اسکن محیطی
- رصد سیستماتیک اطلاعات با هدف شناسایی تغییرات محیطی
- برای حفظ رقابتپذیری سازمان
- مثالهایی از تکنیکهای پراستفاده برای رصد محیط:
مقایسه (بنچ مارک)
- جستجوی بهترین تجربیات برای ارتقای به مزایای رقابتی
برنامه عملیاتی
- نمونههایی از روشها و ابزارهای مورد استفاده برای برنامهریزی عملیاتی:
- گانت چارت
- روش مسیر بحرانی
- تسطیح منابع
- برنامهریزی خطی
- تحلیل سر به سر
- ارزیابی عملکرد هزینه و زمان
- روش ارزش کسب شده
- تحلیل ریسک
- شبیهسازی
برنامهریزی پروژه ساخت
چرخه حیات
- پروژه: نوع خاصی از سازمان که برای رسیدن به هدفی منحصر بفرد در بازه زمانی محدودی تلاش میکند
- مراحل اصلی چرخه حیات پروژه ساخت:
- ایده
- طرح
- مناقصه
- ساخت
- نصب تجهیزات
اصطلاحات رایج در برنامهریزی5
- Planning: پیشبینی کارهای آتی
- Programming: شناسایی فعالیتها و توالی و روابط بین آنها
- Scheduling: تعیین مقدار و زمان فعالیتها
با وجود تفاوتهایی که بین Programming و Scheduling وجود دارد، در اینجا معادل یکدیگر در نظر گرفته میشوند. لذا سازماندهی فعالیتهای پروژههای ساخت را میتوان در دو سطح کلی برنامهریزی (Planning) و زمانبندی (Scheduling) دستهبندی نمود که برنامهریزی عبارتست از فرایند کلی انجام کار شامل بودجهبندی، پیشبینی، مطالعات مفهومی و امکانسنجی، در حالی که زمانبندی عبارتست از توالی و زمان انجام فعالیتها.
فعالیتهای یک پروژه ساختمانی میتواند در ۵ سطح تعریف شود که به آن ساختار شکست کار (WBS) گفته میشود.
زمانبندی
- فعالیت کی شروع میشود؟
- چقدر طول میکشد؟
- چقدر منابع نیاز دارد؟
انواع زمانبندی
- زمان: شامل توالی و مدت فعالیتها با فرض نامحدود بودن منابع (از لحاظ دسترسی و مقدار)
- به توجه به اینکه در این روش محدودیت منابع در این در نظر گرفته نمیشود، بیش از حد خوشبینانه و غیر عملی است
- منابع: زمانبندی بر اساس منابع در دسترس انجام میشود و منابعی که در دسترس (یا در تعهد) نیستند (از لحاظ مقدار، مشخصات فنی، هزینه، فضای مورد نیاز، تهدید ایمنی و ...) به بعد موکول میشوند. این مساله باعث طولانی تر شدن زمان انجام فعالیتها (و به تبع آن پروژه) نسبت به حالت فوق میگردد
- محدودیت منابع به دو طریق قابل رفع است:
- تزریق منابع
- زمانبندی مجدد (بطور مثال با تمدید و یا جابجایی زمان فعالیتها)
- یکی از مهارتهای مهم مدیریت پروژه یافتن رابطه بهینه بین زمان و منابع (بخصوص هزینه) پروژه است
- محدودیت منابع به دو طریق قابل رفع است:
- هدف (برنامهریزی عقبگرد): زمانبندی از انتها به ابتدا انجام میشود. تاریخ تحویل پروژه بعنوان مبنای برنامهریزی در نظر گرفته میشود
برنامهریزی منابع بصورت عقبگرد عملیترین روش برنامهریزی است که پروژه با منابع محدود و با در نظر گرفتن زمان تحویل برنامهریزی میشود
گزینه | مزایا | معایب |
---|---|---|
a | زمان کمتر | هزینه نصب و برچیدن بیشتر ازدحام بیشتر مدیریت پیچیدهتر ایمنی کمتر |
b | هزینه سربار کمتر | زمان بیشتر |
زمانبندی طراحی
- طراحی یک فعالیت ذهنی (مبتنی بر خلاقیت) است
- فعالیتهای ذهنی را به سختی میتوان در یک قالب زمانی محدود کرد
- محاسبات زمانبندی فعالیتهای ذهنی خطی نیست
- فعالیت ذهنی زمان بر است
- محصول فعالیت ذهنی پر ریسک است
- نیاز به انرژی زیادی برای کنترل و صحت سنجی محصول دارد
- زمانبندی طراحی شامل موارد زیر است:
- برنامه مدیریت طراحی (از جنس برنامه راهبردی)
- زمانبندی میان مدت فعالیتهای طراحی
- برنامه هفتگی طراحی
- زمانبندی اسناد (نقشه و مشخصات فنی)
- بهتر است سازوکاری فراهم شود که نظرات عوامل زیر در طراحی لحاظ شود (Pull planning7):
- پیمانکاران
- تامین کنندگان (بخصوص در مورد آیتمهای Long-lead6)
ویژگیهای برنامه با کیفیت
- انتقال اطلاعات ساده و موثر باشد (حجم دادهها و جزئیات برنامه مناسب باشد)
- رصد و کنترل برنامه ساده و عملی باشد
فرمتهای مختلف برنامه زمانبندی
لیست
- نصب سیمکشی و پریزهای برق جدید
- نصب چراغها و کلیدهای جدید
- نصب هر گونه پنل یا زیرپنل الکتریکی لازم
جدول
زمان | فعالیت | مکان |
---|---|---|
7-8 | بارگیری کامیونها | منطقه بارگیری کارگاه |
8-10 | جابجایی قالبها | از طبقه 2 به طبقه 6 |
10-12 | بتن ریزی | ستون طبقه 5 |
12-13 | ناهار | |
13-14 | جابجایی میلگردها | از کف به طبقه 6 |
نمودار
شبکه
-
Bryson and Altson (2004) ↩
-
اثربخشی: انجام موفقیتآمیز کار بدون اتلاف زمان و انرژی ↩
-
هوش رقابتپذیری فرایندی است شامل جمعآوری و تحلیل دادههای رقبا برای درک استراتژی، محصولات، سهم بازار و ... رقبا ↩
-
سناریوسازی فرایندی است که حالتهای مختلف رویدادهای آینده را مورد فرض قرار داده و تاثیر آنها را بر سازمان تحلیل میکند ↩
-
در فارسی همه این اصطلاحات به برنامهریزی معنی شده است ولی در لاتین تفاوتهایی میان آنها وجود دارد ↩
-
آیتمهایی هستند که تامین آنها زمان زیادی میبرد. این آیتمها از آن جهت اهمیت دارند که تاخیر آنها باعث تاخیر زیادی در پروژه میشود ↩
-
یک روش برنامهریزی پایین به بالا است که در آن نظرات عوامل پایین دست (کارگاه) در برنامهریزی لحاظ میشود. روش Last Planner System (LPS) از جمله این روشها است ↩