پرش به محتویات

مقدمه و تعاریف

سطوح برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی راهبردی

  • تعریف: تلاش ساختاریافته برای تولید تصمیمات پایه و عملیات متناظر با آن که چیستی و چرایی فعالیت‌های سازمان را شکل می‌دهد 1
  • شامل ماموریت‌ها و اهداف کلی سازمان است
  • طولانی مدت (۳ تا ۵ سال) هستند
  • فرمولاسیون کلی انجام ماموریت‌های سازمان و مسیر رسیدن به هدف
  • برنامه‌ریزی راهبردی معادل سازمان‌دهی یک رویداد بلند مدت در زمان محدود است. مانند سازمان‌دهی پروژه ساخت

برنامه‌ریزی عملیاتی

  • در مقایسه با برنامه راهبردی، برنامه عملیاتی میان مدت یا کوتاه مدت است (بازه چند روز، چند هفته یا چند ماه)
  • هدف از برنامه‌ریزی عملیاتی تدوین جزییات راهبردی برای رسیدن به اهداف خرد (کوتاه مدت) است
  • برنامه زمانی پروژه ساخت، یک نمونه از برنامه عملیاتی است که در آن وظایف افراد و زمان شروع و پایان فعالیت‌ها مشخص می‌شود

برنامه‌ریزی هماهنگی

  • هدف از برنامه‌ریزی هماهنگی، تدوین سیاست‌ها، رویه‌ها، قواعد، تاکتیک‌هایی است که برنامه راهبردی را به برنامه عملیاتی مرتبط می‌کند
  • برنامه مدیریت ریسک و برنامه مدیریت کیفیت نمونه‌های برنامه‌ریزی هماهنگی هستند

سطوح برنامه‌ریزی

افعال مدیریتی

هر فعل مدیریتی شامل یک یا ترکیبی از افعال زیر است:

  • سازمان‌دهی
  • برنامه‌ریزی
  • کنترل
  • راهبری/هدایت

عملگرهای مدیریتی

  • برنامه‌ریزی فرایند: پیش‌بینی خروجی‌ سیستم (غیر قطعی و ناشناخته) با جمع‌آوری داده‌ (واقعی و غیرواقعی مانند حدس و گمان و ...)
  • برنامه‌ریزی سنگ بنای کنترل است
  • اگر قرار نیست فرایند را کنترل کنیم، برنامه‌ریزی معنی ندارد
  • کنترل باید پویا و منظم باشد
    • کنترل شرایط داخلی و خارجی مانند تغییرات در ورودی‌ها و خروجی‌ها از جمله منابع، مبالغ و ...
    • کنترل شرایط خارجی و محیطی مانند تغییرات اقتصادی، راهبرد رقبا و ...

سیستم

  • هدف از برنامه‌ریزی تنظیم خروجی‌ها با اهداف خرد و کلان سازمان/پروژه است

اهداف پروژه‌های ساخت

  • زمان
  • بودجه/هزینه
  • کیفیت
  • ایمنی

گامهای اصلی برنامه‌ریزی

  • تعیین اهداف
  • پیش‌بینی
  • تعیین منابع
  • سیاست‌گذاری
  • پلن‌های جایگزین
  • تدوین قواعد و رویه‌ها
  • بودجه‌بندی
  • زمان‌بندی
  • تدوین استانداردها

تعیین اهداف

  • ممکن است مبهم و گیج کننده باشد
  • بهترین شاخص برای تعیین هدف اینست که ببینیم مشتری برای چه چیزی به ما پول می‌دهد
  • تعیین اهداف بهتر است علاوه بر بالا به پایین بصورت پایین به بالا نیز انجام شود
    • مدیران بالادست از اهداف و استراتژی‌های کلان سازمان اطلاع دارند
    • مدیران پایین دست از خروجی‌ها و چالش‌های فرایندی اطلاع دارند

پیش‌بینی

  • تخمین رویدادهای قابل کنترل و غیرقابل کنترل
  • شناسایی فرصت‌ها
  • شناسایی تهدیدها
  • ارزیابی سیستماتیک شرایط پیش رو
    • اقتصادی
    • سیاسی
    • اجتماعی
    • تقاضای بازار
    • عرضه رقبا
    • تغییرات جمعیتی و ...
  • پیش‌بینی ذاتا اشتباه است (پیش‌بینی فقط یک پیش‌بینی است و فرض صحیح بودن آن درست نیست)
  • باید دائما و منظما مورد ارزیابی قرار گیرد و اصلاح شود

سیاست‌گذاری

  • یک مسیر عریض برای عوامل سازمان ایجاد می‌کند که آن‌ها را به اهداف سازمان می‌رساند
  • سیاست‌های سازمان، راهنمای فکری عوامل سازمان هستند
  • مانند
    • سیاست استخدام
    • سیاست تنبیه و پاداش
    • سیاست ارتقای پرسنل
  • سیاست‌های داخلی گاها تحت تاثیر سیاست‌های خارجی (شرایط محیطی) قرار می‌گیرند

تدوین قواعد و رویه‌ها

  • رویه‌ها: گام‌های منطقی برای تصمیم‌گیری
  • قواعد: شرایط خاص رویه‌ها را مشخص می‌کند

بطور مثال در فرایند واگذاری پروژه:

  • سیاست: برگزاری مناقصه
  • رویه: شرح فرایند مناقصه عمومی
  • قواعد: حداقل سه شرکت باید در مناقصه شرکت کنند

بودجه‌بندی

  • تخمین منابع مورد نیاز برای رسیدن به هدف
    • پول
    • ماشین‌آلات
    • تجهیزات
    • زمان
    • نفرساعت کارگر
    • مصالح و ...
  • بودجه‌بندی یک فعل مدیریتی ترکیبی از برنامه‌ریزی و کنترل است
  • برای ارزیابی اثربخشی، اطلاع دقیق از محل و مقدار منابع مصرفی ضروری است. بنابراین یکی از کاربردهای اصلی بودجه‌بندی، ارزیابی اثربخشی2 است

زمان‌بندی

  • همه فعالیت‌های این مقال، مقید به زمان هستند
  • تاخیر در تکمیل پروژه‌های ساختمانی اثرات مالی دارد

تدوین استانداردها

  • استانداردها شاخص‌های ارزیابی پیشرفت و کارایی پروژه هستند

استقرار برنامه

  • کارایی هر برنامه‌ای در گرو میزان تعهد عوامل مستقر کننده برنامه است
  • بنابراین اولین و مهم‌ترین قدم در استقرار یک برنامه، جلب مشارکت و تعهد عوامل است

ابزارها و تکنیک‌های برنامه‌ریزی

اسکن محیطی

  • رصد سیستماتیک اطلاعات با هدف شناسایی تغییرات محیطی
  • برای حفظ رقابت‌پذیری سازمان
  • مثال‌هایی از تکنیک‌های پراستفاده برای رصد محیط:
    • هوش رقابت‌پذیری 3
    • سناریوسازی 4
    • اسکن عمومی

مقایسه (بنچ مارک)

  • جستجوی بهترین تجربیات برای ارتقای به مزایای رقابتی

برنامه عملیاتی

  • نمونه‌هایی از روش‌ها و ابزارهای مورد استفاده برای برنامه‌ریزی عملیاتی:
    • گانت چارت
    • روش مسیر بحرانی
    • تسطیح منابع
    • برنامه‌ریزی خطی
    • تحلیل سر به سر
    • ارزیابی عملکرد هزینه و زمان
    • روش ارزش کسب شده
    • تحلیل ریسک
    • شبیه‌سازی

برنامه‌ریزی پروژه ساخت

چرخه حیات

  • پروژه: نوع خاصی از سازمان که برای رسیدن به هدفی منحصر بفرد در بازه زمانی محدودی تلاش می‌کند
  • مراحل اصلی چرخه حیات پروژه ساخت:
    • ایده
    • طرح
    • مناقصه
    • ساخت
    • نصب تجهیزات

Construction project lifecycle

اصطلاحات رایج در برنامه‌ریزی5

  • Planning: پیش‌بینی کارهای آتی
  • Programming: شناسایی فعالیت‌ها و توالی و روابط بین آنها
  • Scheduling: تعیین مقدار و زمان فعالیت‌ها

Planning, Programming, Scheduling

با وجود تفاوت‌هایی که بین Programming و Scheduling وجود دارد، در اینجا معادل یکدیگر در نظر گرفته می‌شوند. لذا سازمان‌دهی فعالیت‌های پروژه‌های ساخت را می‌توان در دو سطح کلی برنامه‌ریزی (Planning) و زمان‌بندی (Scheduling) دسته‌بندی نمود که برنامه‌ریزی عبارتست از فرایند کلی انجام کار شامل بودجه‌بندی، پیش‌بینی، مطالعات مفهومی و امکان‌سنجی، در حالی که زمان‌بندی عبارتست از توالی و زمان انجام فعالیت‌ها.

فعالیت‌های یک پروژه ساختمانی می‌تواند در ۵ سطح تعریف شود که به آن ساختار شکست کار (WBS) گفته می‌شود.

Construction WBS example

زمان‌بندی

  • فعالیت کی شروع می‌شود؟
  • چقدر طول می‌کشد؟
  • چقدر منابع نیاز دارد؟

انواع زمان‌بندی

  • زمان: شامل توالی و مدت فعالیت‌ها با فرض نامحدود بودن منابع (از لحاظ دسترسی و مقدار)
    • به توجه به اینکه در این روش محدودیت منابع در این در نظر گرفته نمی‌شود، بیش از حد خوش‌بینانه و غیر عملی است
  • منابع: زمان‌بندی بر اساس منابع در دسترس انجام می‌شود و منابعی که در دسترس (یا در تعهد) نیستند (از لحاظ مقدار، مشخصات فنی، هزینه، فضای مورد نیاز، تهدید ایمنی و ...) به بعد موکول می‌شوند. این مساله باعث طولانی تر شدن زمان انجام فعالیت‌ها (و به تبع آن پروژه) نسبت به حالت فوق می‌گردد
    • محدودیت منابع به دو طریق قابل رفع است:
      • تزریق منابع
      • زمان‌بندی مجدد (بطور مثال با تمدید و یا جابجایی زمان فعالیت‌ها)
    • یکی از مهارت‌های مهم مدیریت پروژه یافتن رابطه بهینه بین زمان و منابع (بخصوص هزینه) پروژه است
  • هدف (برنامه‌ریزی عقب‌گرد): زمان‌بندی از انتها به ابتدا انجام می‌شود. تاریخ تحویل پروژه بعنوان مبنای برنامه‌ریزی در نظر گرفته می‌شود

برنامه‌ریزی منابع بصورت عقب‌گرد عملی‌ترین روش برنامه‌ریزی است که پروژه با منابع محدود و با در نظر گرفتن زمان تحویل برنامه‌ریزی می‌شود

Resource constraint example

گزینه مزایا معایب
a زمان کمتر هزینه نصب و برچیدن بیشتر
ازدحام بیشتر
مدیریت پیچیده‌تر
ایمنی کمتر
b هزینه سربار کمتر زمان بیشتر

زمان‌بندی طراحی

  • طراحی یک فعالیت ذهنی (مبتنی بر خلاقیت) است
  • فعالیت‌های ذهنی را به سختی می‌توان در یک قالب زمانی محدود کرد
  • محاسبات زمان‌بندی فعالیت‌های ذهنی خطی نیست
  • فعالیت ذهنی زمان بر است
  • محصول فعالیت ذهنی پر ریسک است
  • نیاز به انرژی زیادی برای کنترل و صحت سنجی محصول دارد
  • زمان‌بندی طراحی شامل موارد زیر است:
    • برنامه مدیریت طراحی (از جنس برنامه راهبردی)
    • زمان‌بندی میان مدت فعالیت‌های طراحی
    • برنامه هفتگی طراحی
    • زمان‌بندی اسناد (نقشه و مشخصات فنی)
  • بهتر است سازوکاری فراهم شود که نظرات عوامل زیر در طراحی لحاظ شود (Pull planning7):
    • پیمانکاران
    • تامین کنندگان (بخصوص در مورد آیتم‌های Long-lead6)

ویژگی‌های برنامه با کیفیت

  • انتقال اطلاعات ساده و موثر باشد (حجم داده‌ها و جزئیات برنامه مناسب باشد)
  • رصد و کنترل برنامه ساده و عملی باشد

فرمت‌های مختلف برنامه زمان‌بندی

لیست

  • نصب سیم‌کشی و پریزهای برق جدید
  • نصب چراغ‌ها و کلیدهای جدید
  • نصب هر گونه پنل یا زیرپنل الکتریکی لازم

جدول

زمان فعالیت مکان
7-8 بارگیری کامیون‌ها منطقه بارگیری کارگاه
8-10 جابجایی قالب‌ها از طبقه 2 به طبقه 6
10-12 بتن ریزی ستون طبقه 5
12-13 ناهار
13-14 جابجایی میلگردها از کف به طبقه 6

نمودار

Gantt chart

Line of balance diagram

شبکه

Network diagram


  1. Bryson and Altson (2004) 

  2. اثربخشی: انجام موفقیت‌آمیز کار بدون اتلاف زمان و انرژی 

  3. هوش رقابت‌پذیری فرایندی است شامل جمع‌آوری و تحلیل داده‌های رقبا برای درک استراتژی، محصولات، سهم بازار و ... رقبا 

  4. سناریو‌سازی فرایندی است که حالت‌های مختلف رویدادهای آینده را مورد فرض قرار داده و تاثیر آنها را بر سازمان تحلیل می‌کند 

  5. در فارسی همه این اصطلاحات به برنامه‌ریزی معنی شده است ولی در لاتین تفاوت‌هایی میان آنها وجود دارد 

  6. آیتم‌هایی هستند که تامین آنها زمان زیادی می‌برد. این آیتم‌ها از آن جهت اهمیت دارند که تاخیر آنها باعث تاخیر زیادی در پروژه می‌شود 

  7. یک روش برنامه‌ریزی پایین به بالا است که در آن نظرات عوامل پایین دست (کارگاه) در برنامه‌ریزی لحاظ می‌شود. روش Last Planner System (LPS) از جمله این روش‌ها است